A makettokat fehér műszaki rajzlapra érdemes kinyomtatni, mivel ennek nagyobb a tartóssága, mint a sima nyomtatópapírnak. Bár már a mai rajzlapok is eléggé vékonyak, összergasztás után a kerekenél érdemes megerősíteni, akár 1-2 papírcsíkkal, vagy valami más tárggyal.





A makettokat vágjuk körbe ollóval, vagy szikével.





Így fog kinézni körbevágva.





Kivágás után a kerekeket is vágjuk körbe, de értelemszerűen csak az alsó részét.





Ahol majd megkell hajtani a makettet, ott célszerű megkarcolni vonalzó mentén valamilyen életlen tárggyal, pl egy életlen szikével, így szebb lesz és egyenletesebb a hajtás vonala.





Az olyan részeket, mint pl a homlokfalak, hátfalak, stb, érdemes még az összeragasztás előtt meghajtogatni, így könnyebb a ragasztás. Ezután a makettoldalait összeragaszthatjuk ez elejével és a hátuljával.





Csuklós autóbuszoknál a makett egyik részét ragsszuk össze teljesen, de a másik részének az alját még ne! A kész részre ragasszuk rá a csuklógumit, és mikor ez már hozzákötött, ragasszuk rá a makett másik részét is. És itt jön jól, hogy ennek az alja nincsen összergasztva, mert így könnyű összeilleszteni, ha összeragsztanánk ezen a művelet előtt, akkor nem tudnánk tökéletesen összeragsztani. A csuklógumik kétféleképpen vannak megrajzolva, az egyikkel a busz egyenesen fog állni, a másikkal meg kanyarodik, hogy merre kanyarodjon azt természetesen mindenki maga választja meg.
Itt kell megjegyezni, hogy azoknál a makettoknál, ahol a tetőn vannak egyébb kiegészítők, mint pl: légbefúvók, légkondicionáló, stb. azoknál is érdemesebb az alsó részt ezek felrakás után összeragasztani. Így nem rogyik meg a makett, ha rányomjuk a tetejére a kiegészítőket!





A makett talán legnehezebb része a tükör. A szárak vékonyak a valóságban, így a maketton sem mutatna jól, egy vastag tükörszár. Ehhez egy tényleg éles szike kell, és miután a 2 darabot összeragasztottuk, érdemes az éleket fekete filccel átfesteni. (persze csak ahol fekete a tükörszár)





Bár a képen nem látszik rendesen, de a tükörnél leírt élfestést érdemes a maketten is elvégezni, így a papír fehér csíkjai nem rontják az összhatást. Ehhez elegendő egy filctoll is, de óvatosan vízfestéket is lehet alkalmazni.





Ha még vannak egyébb kiegészítők, mint pl: a képen a csukló fölött, az "esernyő", akkor azokat még ragasszuk fel a makettra!





A végén gyönyörködjünk a munkánkban, és rakjuk egy kellemes helyre!



Pár típusnál azért vannak bonyolultabb részek is, íme pár példa:



Ikarus 300-as, EAG típusok és társaik:



Ezt a típust körbevágáskor a tetején csak az ábrán látható PIROS vonal mentén vágjuk ki, a ZÖLD részt ne vágjuk le, mert ezt kell majd vissza hajtanunk az összeragasztáskor!!!





Ha kivágtuk, akkor hajtogassuk össze! A tetején a légkondicionáló helyénél az ábrán látható 1.-es vonal mentén hajlítsuk meg lefelé, a 2.-es vonal mentén pedig felfelé! Összeragasztáskor ennek a résznek derékszögben kell állnia, ahogyan az ábrán látható PIROS vonal mutatja



Ikarus 412 és hasonló autóbuszok:



Ezeket a típusokat a képen látható PIROS vonal mentén kell kivágni! így külön rész lesz a teteje, és a két oldala.





Ezután hajtogassuk össze, és az ábrán látható ZÖLD vonalas részt, az oldalon található részhez hajtogatva ragasszuk össze! A tetőn levő fekete vonal a az ív végét jelöli!

Jó munkát hozzájuk!